Kommer vi tættere på 1700-tallets levede liv af at lade folk tale med nutidig tunge og te sig som ungdommen i dag? Det mener den norske forfatter Erlend Loe.

Erlend Loe, mest kendt for sine sørgmuntre Doppler-bøger om en familiefar i eksistentiel krise, har skrevet manuskriptet til den meget smukke og dybt originale film “Tordenskjold & Kold”, som handler om de sidste uger i viceadmiral Tordenskjolds vilde liv.

”Den største udfordring ved at henlægge dramaet til fortiden er at få en følelse frem af, at vi forholder os til rigtige mennesker, som ikke er plakater af helteskikkelser og nedarvede myter, som endnu en gang skal bekræftes.”

”Vi forsøger at gøre Tordenskjold til en, som lider af samme angst og frygt og længsler som andre. Vi laver en uærbødig – men sine steder måske også mere virkelighedsnær – beskrivelse af helteskikkelsen Tordenskjold.”

”Auntenticitet er et svært ord at bruge. Det ville være svært for mig autentisk at beskrive, hvad mine sønner tænkte, mens de spiste morgenmad i dag, selv om jeg opholdt mig i samme rum som dem. Så det at genskabe situationer fra 1720 er umuligt. Vi kan placere de rigtige mennesker i de rigtige rum, men vi ved ikke, hvad de sagde, følte eller tænkte netop den dag – om de følte sig lidt sløje, eller glade efter en nat med elskov, eller om de var bekymrede for deres økonomi eller en million andre følelser og tanker, som gennemløber vores hjerne.”

TordenskjoldOplev Erlend Loe og “Tordenskjold & Kold”s instruktør Henrik Ruben Genz i samtale med historiker Andreas Marklund søndag den 10. april kl. 12.30.

 

 

 

 

Søndag kl. 17.00 giver forfatter Dan H. Andersen i en samtale med historiker og direktør for Det Kongelige Bibliotek Erland Kolding Nielsen et psykologisk portræt af Tordenskjold – en blændende begavet kriger, en sømand uden sidestykke, men også et menneske, hvis sind var i evig kamp mellem beregning og spontanitet, mellem generøsitet og hårdhed.

Historiske film bestemmer, hvordan vi ser historien. Det mener centerleder Peter Brunbech fra HistorieLab. Hør ham forsøge at overbevise historisk forfatter og journalist Dorthe Chakravarty om, at ingen film er historisk korrekte, men at de godt kan være gode alligevel. Det er lørdag kl. 16.00.